• Völkermord in Ruanda - Flucht nach Österreich
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Heute reisen wir  v o n  einem anderen Land  n a c h  Österreich. Auch wenn wir meinen, selbstbestimmt zu reisen, so sind es doch oft äußere Anlässe, die uns das Reisen auferlegen und den unmittelbaren Auslöser für den Reiseantritt geben: Den einen nerven die Eltern, den anderen sind die anderen so kleinkariert, der Chef, die Chefin sind unmöglich. Und überhaupt – – -. Die eigene Entscheidung dreht sich nicht um das OB, sondern um das WANN und das WOHIN.

Für Didier Uwayo, meinem heutigen Gesprächspartner, bzw. seiner ganzen Familie, deren junges Mitglied er war, gab es nur das SOFORT. Da war die Mutter dahinter. Denn sie stammt zur Hälfte von den Hutus ab und zur anderen Hälfte von Tutsis. Und das war lebensgefährlich, fünf Tage, nachdem der Präsident des selbständig gewordenen Ruanda – erstmals in der Geschichte des Landes ein Hutu – unter ungeklärten Umständen mit dem Flugzeug abgestürzt – vermutlich worden – war. Die mehrheitlichen Hutus waren wütend auf die hochverdächtigen Tutsis. Die Tutsis waren Jahrhunderte vorher aus dem Norden zugewandert. Sie waren seit jeher die Oberschicht, die Wohlhabenden und Mächtigen. Sie waren Könige, sie waren das Königreich. Bis das Land von Belgien 1962 aus der Kolonialherrschaft entlassen worden war und mit den ersten demokratischen Wahlen die Hutus an die Macht kamen, denn sie waren die Zahlreicheren.

Nicht nur das OB sondern auch das WOHIN ward der Familie des Didier Uwayo von den rivalisierenden, einander an die Gurgel gehenden Stämmen aufgezwungen. Jedenfalls in den ersten Tagen ihrer Reise, korrekt gesprochen – es war eine Flucht.

Im zweiten Teil der Sendung spricht Uwayo über seinen Zugang zur Musik, seine Art zu musizieren und von der Entstehung der einzelnen Titel des Albums.

Diese Sendung ist die Wiederholung vom 22. September 2017, damals mit dem Titel „Didier Uwayo kommt an in Österreich“.

Im Folgenden die Texte zu den in der Sendung gesungenen Lieder.

african night (music: marcus davy / lyrics: marcus davy)

african night, african night
the wind carries voices, gentle and light
the sound of the stars shining so bright,
that’s why i love the african night.

i’ve been traveling for ages,
lived a life in different stages.
finally i found my dreams
in this land as it seems.

african pride, african pride,
showing the darkness, showing the light.
the sun and the moon are swimming so tight,
that’s why i love the african night.

i will miss you never more,
opened up a different door.
say goodbye to everyone,
‚cause my whole life is done.

that’s why i love the african night…

  • didier uwayo and rafik fiegaro: vocals
    franz schmuck: percussions
    max fuerth: additional percussion
    pascal lopongo: guitar
  • recorded and mixed at noyz studios, vienna by max fuerth, hermann langschwert and adrian vonwiller
  • produced by adrian vonwiller and max fuerth

 

don’t worry (music: didier uwayo, max fuerth, lyrics: didier uwayo, adrian vonwiller)

don’t worry about tomorrow,
it’s gonna be a better day.
no worries, no more sorrow,
though it seems like they’re here to stay.
see these tears we kept on crying
today are swept away.
i’m so glad that you’re alive,
i’m gonna try to keep us happy.

whatever we do, whatever will be,
whatever we’re going trough,
you don’t have to worry.
whatever we hope, whatever we fear,
whatever we’re tied up to,
you don’t have to worry.
whenever we’re stuck, whenever we’re lost,
whenever we’re all burned out,
you don’t have to worry.
whenever we fight, whenever we fail,
whenever we’re full of doubt,
don’t worry about a thing.

don’t worry about tomorrow,
it’s gonna be there anyway.
more sunny days will follow,
and the winterstorms will fade away.
let’s enjoy that we’re together
today and everyday.
i’m so glad you’re on my side
so let us try to stay that way.

  • dider uwayo: all vocals
    pascal lopongo: guitars
    max fuerth: bass and drums
    paul urbanek: keyboards
  • recorded at noyz studios, vienna, by max fuerth and adrian vonwiller
  • mixed at olympic studios, london by andy bradfield and adrian vonwiller
  • produced by adrian vonwiller and max fuerth

 

the zoo (music: michael roselieb / max fuerth, yrics: michael roselieb/ adrian vonwiller)

the city lights are turned on again
another night is closing in and then
the tv screens of all the working men
are lighting up in their secluded dens.

one by one out in the streets
strange creatures are creeping out of the deep
everywhere they spread around
trying to find their space to fill it out.

they never care for sunlight
they only get up in the twilight
they live an interactive rhythm of their own.
they never do right in the daylight
they only feel well in the limelight
they live an interactive rhythm of their  own.

welcome to the zoo of urban dreams!
we’re all invited to the show!
welcome to the late night show of self-esteem!
rogues and rascals, hello!

we got the chameleons and cuttlefish
and ants and rats and silverfish
and nightingales and smoking-ounanish
hyenas, wolves and all the nouveau-riches
perpetrators, cops and jacobites
bohemians and semi-antisemites
blockheads, gunners and hermaphrodites
penthouse-bunnies and their troglodites.

they never care for sunlight…

welcome to the zoo of urban dreams!…

my head’s a little dizzy, my eyes are red, my tongue’s feeling kinda fizzy and when i look in the mirror: who’s  staring at me? is it me or the late manager of thin lizzy? i drink too much and i live too fast and i talk too slow, plus, i think i smoke too vast. i work too hard on my own private obituary-scheme, but compared to them i’m the normal person on the scene. if you know what i mean.

i see the dogs and bats and fireflies
and kakapos and all those wanna-be-samurais
we got the shrews and sloths and millipedes
and lets not forget about the nits and nerds and all the nereids
the black orchids and the vegetarians
the redmeat-jews and the gay mc cains
the cheerleaders and the hizbullah-kids
we got the dentalbrace-tigers and bagel-sqids
chameleons and the cuttlefish…

  • didier uwayo: vocals,
    max fuerth : keyboards, bass, samples and drums
    pascal lopongo: guitar
  • recorded and mixed at noyz studios, viennaby max fuerth and adrian vonwiller
  • produced by adrian vonwiller and max fuerth

 

personality (music: didier uwayo / lyrics: didier uwayo)

doesn’t really matter what i say
people still complain about my personality,
somehow even question my reliability.
i don’t give a damn it’s just my personality.

always thought that i was playing it cool,
never thought that i’d be taken for a fool,
but i saw how one can be treated good
and then treated like you ain’t worth the dirt in your shoes.
now eventually i came to see this ain’t the way things are supposed to be.
a man like me should be taken seriously.
still waters run deeper than the eye can see.
i can see..

there were times when i was down for whatever,
and times that men want to last forever.
they were wrong about how i would never sever
for more about the part where they thought they’re clever.
finally it was clear to me
this ain’t the way things are supposed to be.
a guy like me with my personality
understands how to fight for his dignity.

don’t give a damn…

personality…

i’m just a man, a man who knows what he can
a man who knows what he’s worth
a man who knows where he stands.

personality…

  • didier uwayo: all vocals,
    max fuerth: all keyboards, bass, drums
    virgil segal: guitar
    pascal lopongo: guitar
    franz schmuck: percussions 
  • recorded and mixed at noyz studios, vienna
    by max fuerth and adrian vonwiller 
  • produced by adrian vonwiller and max fuerth
Fremdmaterial in Völkermord in Ruanda - Flucht nach Österreich
I hab hoit manchmal an Vogl by Maunaleit / Josef Köberl ©
African Night by Didier Uwayo ©
Don’t worry about tomorrow by Didier Uwayo ©
The Zoo by Didier Uwayo ©
Priority by Didier Uwayo ©
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Wegweiser an der Südspitze Neuseelands Südinsel
Produziert am:
10. März 2019
Veröffentlicht am:
10. März 2019
Ausgestrahlt am:
26. März 2019, 16:00
Thema:
Gesellschaft
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RedakteurInnen:
Volkmar Baurecker
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Volkmar Baurecker
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